Hopp til hovedinnhold

Fagenes relevans og sentrale verdier

Teater i perspektiv handler om å sette seg inn i og forstå teater som kunstform, teaterets sosiale dimensjon og hvordan det både speiler et samfunn og påvirker det. Faget skal gi elevene mulighet til å bruke historisk, dramaturgisk og analytisk innsikt til å forstå hvordan drama og teater kan oppstå som kunstnerisk uttrykk. Gjennom skapende arbeid, refleksjon og kritisk tenkning skal faget bidra til at elevene får innsikt i teaterfagets kompleksitet og utvikler forståelse av teaterkunst i et historisk og samtidig perspektiv. Faget gir elevene verktøy til å kunne innta en analytisk rolle i et framtidig samfunns- og arbeidsliv.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Teater i perspektiv skal bidra til at elevene får innsikt i ulike kulturelle uttrykk og utvikler skaperglede, samfunnsengasjement og evne til demokratisk medvirkning. Gjennom praktisk aktivitet, kritisk tenkning og analyse får elevene mulighet til å utvikle forståelse av teateret som ytringsform, både politisk, kulturelt og historisk. Teater i perspektiv gir elevene mulighet til å skape egne meninger og formidle dem i ulike situasjoner på en selvstendig måte.

Kjerneelementer

Kjerneelementet analytikeren handler om å undersøke og analysere drama og teater som kunstnerisk og estetisk uttrykksform gjennom å se, oppleve, diskutere og drøfte teater i ulike historiske og samfunnsmessige kontekster. Kjerneelementet handler videre om å bruke teaterfaglige verktøy til å innta en kritisk og konstruktiv holdning til teater som fagfelt og kunstuttrykk.

Kjerneelementet dramaturgi handler om sceniske og dramaturgiske innganger og virkemidler og om historiske tradisjoner og praksiser knyttet til teater som kunstform. Det handler også om å bruke dramaturgiske prinsipper for arbeid med regi i egne teatrale uttrykk. Videre handler kjerneelementet om å utforske hvordan dramaturgi kommer til uttrykk, og om hvordan dramaturgi som fagfelt kan brukes for å forstå strukturer også utenfor teateret.

Kjerneelementet teater i kontekst handler om teaterets anvendte og kulturelle praksis i ulike samfunn, kulturer og kontekster. Det handler også om teaterets historiske, rituelle, sosiale og estetiske utvikling og om hvordan kunnskap om denne utviklingen kan brukes og inspirere i arbeid med teater. Videre handler det om tradisjoner og fornyelse, og om hvordan kulturforståelse og respekt for urfolks- og minoritetsperspektiver danner grunnlaget for arbeid med teater i ulike kontekster.

Tverrfaglige temaer

I teater i perspektiv handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om hvordan ulike kulturelle, rituelle og estetiske praksiser kan påvirke og endre samfunnet. Det tverrfaglige temaet handler også om hvordan teater kan brukes som uttrykksform i et demokratisk samfunn. Videre handler det om å innta en aktiv og bevisst rolle i demokratiske prosesser.

I teater i perspektiv handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å undersøke, utforske og reflektere over etiske dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet. Videre handler det om hvordan kunstneriske prosjekter kan belyse og problematisere menneskers levesett og ressursbruk, og hvordan teaterprosjekter kan bidra til å initiere egne løsninger og valg for en bærekraftig framtid.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter i teater i perspektiv innebærer å lytte, formidle, kommunisere, drøfte og diskutere. Muntlige ferdigheter innebærer også å gjøre fagstoffet levende gjennom muntlig form.

Å kunne skrive i teater i perspektiv innebærer å drøfte og reflektere over ulike problemstillinger. Det innebærer også å uttrykke egne standpunkt og meninger ved å bruke fagspråk.

Å kunne lese i teater i perspektiv innebærer å se, tolke og oppleve teater. Det innebærer også å analysere og utforske ulike tekstlige kilder og å forstå strukturer innenfor et utvidet tekstbegrep.

Kompetansemål og vurdering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • drøfte og reflektere over hvordan teateret og samfunnet utvikler seg og gjensidig påvirker hverandre, historisk og i samtiden
  • beskrive teaterets utvikling og posisjon gjennom historien og drøfte hvordan tidligere tiders teater påvirker teaterkunsten i dag
  • reflektere over menneskers iscenesettelse av seg selv i et historisk og nåtidig perspektiv
  • bruke ulike dramaturgiske innganger og modeller i arbeid med drama og teater, og reflektere over dramaturgiens ulike muligheter og effekter
  • skape, utvikle og reflektere over teateruttrykk og analysere form og innhold i ulike teatrale ytringer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • analysere og reflektere over form, innhold og dramaturgiske valg i arbeid med ulike teatrale ytringer
  • gjøre rede for teaterets utvikling gjennom historien og utforske utviklingen i eget arbeid med teater i et samtidsperspektiv
  • lede​ kreative prosesser og gjøre rede for egne kunstneriske valg i arbeid med teater
  • analysere og bruke ulike dramaturgiske modeller og innganger i samtidsteatret og bruke disse i forestillingsarbeid
  • skape egne teateruttrykk og ytringer på ulike samfunnsarenaer og reflektere over eget arbeid i et politisk, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv

Vurderingsordning

Teater i perspektiv 1: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Teater i perspektiv 2: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Teater i perspektiv 1: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eller en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig og muntlig-praktisk eksamen skal ha forberedelsesdel.
Teater i perspektiv 2: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eller en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig og muntlig-praktisk eksamen skal ha forberedelsesdel.

Teater i perspektiv 1: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.
Teater i perspektiv 2: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.