Hopp til hovedinnhold

Fagets relevans og sentrale verdier

Drama og samfunn handler om læring og danning ved et mangfold av samfunnsarenaer og i varierte kunstneriske kontekster. Faget skal gi elevene mulighet til å arbeide med drama- og teaterfaglige uttrykksformer og estetiske læringsprosesser. Gjennom å arbeide med ulike former for ledelse og bruk av drama og teater som metode gir faget elevene innsikt i egne læringsprosesser og ulike perspektiver på læring og utvikling. Faget skal bidra til at elevene utvikler engasjement, og til at de deltar aktivt i samfunns- og arbeidsliv i skjæringspunktet mellom didaktikk, kunst og ledelse.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Drama og samfunn skal bidra til å tilrettelegge for drama- og teaterprosesser i arbeid med aktuelle problemstillinger i samfunnet. Gjennom aktiviteter i faget skal elevene få mulighet til å utvikle forståelse av hvordan mellommenneskelige dilemmaer, verdier og ideer kan utforskes, ved å bruke teater og drama som metode. Faget skal gi elevene innsikt i hvordan vi lever sammen i et mangfoldig samfunn med ulike perspektiver, holdninger og livsanskuelser.

Kjerneelementer

Kjerneelementet lederen og formidleren handler om å innta en ledende og kommuniserende rolle i ulike drama- og teaterfaglige prosesser. Det handler videre om å anvende dramaturgisk og estetisk kompetanse i varierte formidlingssituasjoner og om å forstå ulike tilnærminger til ledelse. Kjerneelementet handler også om å forstå ledelse i et teoretisk, filosofisk og psykologisk perspektiv og om å ivareta etiske aspekter i kunstdidaktiske prosesser.

Kjerneelementet estetiske læreprosesser handler om å gi læring en estetisk form. Det handler om å utforske og reflektere over mellommenneskelige og samfunnsmessige dilemmaer i spennet fiksjon–virkelighet og i arbeid med estetisk fordobling. Det omfatter å erfare hvordan estetiske læreprosesser aktiverer kropp, følelser og sanser. Kjerneelementet handler om arbeid med estetisk opplevelse, praksis og kritikk.

Kjerneelementet drama og anvendt teater handler om å få kjennskap til og erfaring med et bredt spekter av drama- og teaterfaglige uttrykksformer og metoder. Det handler om å anvende disse i arbeid med deltakere på ulike samfunnsarenaer, i varierte kunstneriske og dramapedagogiske kontekster. Kjerneelementet handler også om dramafagets egenart og forankring i leken, pedagogikken og teaterkunsten.

Tverrfaglige temaer

I faget drama og samfunn handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å legge til rette for skaperglede, engasjement og utforskertrang i møte med ulike samfunnsgrupper. Det innebærer å arbeide med verdivalg, betydningen av mening i livet og mellommenneskelige relasjoner på en åpen, kreativ og konstruktiv måte.

I faget drama og samfunn handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om kulturelt mangfold i skapende arbeid og mulighetene som ligger i å utforske ulike perspektiver gjennom drama og teater. Det innebærer å forstå dilemmaer og anerkjenne både flertallets rett og mindretallets rettigheter. Videre handler det om å tenke kritisk og å øve seg i å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet i ulike ledelses- og formidlingssituasjoner.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter i drama og samfunn innebærer å bruke verbalt og nonverbalt språk i ledelses- og formidlingssituasjoner. Det innebærer muntlig presentasjon og bruk av fagspråk i refleksjon over eget og andres arbeid.

Å kunne skrive i drama og samfunn innebærer å dokumentere og drøfte problemstillinger i eget arbeid.

Å kunne lese i drama og samfunn innebærer å forstå ulike typer tekster, både verbale og nonverbale, og å bruke kilder på en kritisk måte i arbeid med fagstoff.

Digitale ferdigheter i drama og samfunn innebærer å bruke ulike audiovisuelle ressurser og å vise digital dømmekraft. Det innebærer også å følge regler for opphavsrett og personvern.

Kompetansemål og vurdering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • planlegge, gjennomføre og vurdere drama- og teateraktiviteter for og med ulike målgrupper
  • lede og formidle i skapende arbeid og begrunne valg ut fra kunnskap om ledelse av drama- og teaterprosesser
  • gjøre rede for dramapedagogiske og læringsteoretiske perspektiver og prøve ut disse i praktisk arbeid
  • legge til rette for og reflektere over estetiske læreprosesser ved å bruke narrative, estetiske og dramaturgiske innganger
  • drøfte sammenhenger mellom lek, drama og teater og utforske dette i skapende arbeid
  • utforske og reflektere over mellommenneskelige og samfunnsmessige dilemmaer og utfordringer, og trekke dette inn i arbeid med kunstneriske og pedagogiske prosesser og produkter

Vurderingsordning

Drama og samfunn: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Drama og samfunn: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.

Drama og samfunn: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.