Læreplan i instrument, kor, samspill
Fagenes relevans og sentrale verdier
Instrument, kor, samspill handler om utøvende dimensjoner ved musikk, musikalsk formidling og opplevelse av musikk. Faget gir elevene mulighet til å utøve musikk alene og sammen med andre, og til å utvikle identitet og personlig uttrykk gjennom musikk. Gjennom gjentatte mestringserfaringer med å utøve og formidle musikk legger faget til rette for at elevene i framtiden kan bidra kulturelt i samfunnet. Fagets vektlegging av øving for å nå langsiktige mål kan bidra til å styrke elevenes kompetanse og mulighet for videre studier og aktiv deltagelse i arbeidslivet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Instrument, kor, samspill skal bidra til at elevenes ulike musikalske bakgrunner anerkjennes og verdsettes. Faget skal også legge til rette for å styrke elevenes kompetanse i å samhandle og å utvikle respekt for hverandres ulike musikalske preferanser og erfaringer. Gjennom skapende og utøvende prosesser i et mangfoldig fellesskap bidrar faget til å utvikle en kritisk og undersøkende holdning, og til etisk og estetisk bevissthet. Instrument, kor, samspill skal også bidra til at elevene kan videreføre kulturarven og skape nye musikalske uttrykk, og på den måten bidra til å oppfylle framtidige generasjoners behov for kunst og kultur.
Kjerneelementer
Kjerneelementet instrumentutøving handler om å utvikle og kombinere håndverksmessige, uttrykksmessige og kreative ferdigheter i utøving av musikk på et eller flere fordypningsinstrumenter, etter gehør og ulike former for notasjon. Instrumentutøving handler om å utforske musikalske virkemidler for å skape og fortolke mening i et variert repertoar, og om improvisasjon med utgangspunkt i et variert musikalsk materiale. Videre handler instrumentutøving om å arbeide med bruksinstrumenter, som tangentinstrumenter og ulike bandinstrumenter, som støtte og verktøy i ulike musikkaktiviteter.
Kjerneelementet kor og ensemble handler om å skape felles musikalske uttrykk i samspill og samsang. Det innebærer møter med ulike sjangre, relevant repertoar og improvisasjon i arbeid med kor og ulike typer instrumental- og sangensembler. Videre handler kor og ensemble om felles øvingsprosesser, deltakelse på konserter og andre utøvende sammenhenger. Det handler også om forståelse av, kunnskap om og ferdigheter i musikalsk samhandling, arbeidsetikk og egen rolle i musikalsk formidling og opplevelse.
Kjerneelementet øving handler om å utvikle innsikt og selvstendighet til å kunne ta ansvar for langsiktige musikalske læringsprosesser, individuelt og i samspill. Videre handler det om å sette seg hensiktsmessige mål, planlegge, gjennomføre, evaluere øvingsprosesser og å velge relevante øvingsstrategier. Kjerneelementet øving handler også om mentale prestasjonsforberedelser og å bruke kunnskap om arbeidsfysiologi for å unngå belastningsskader.
Kjerneelementet musikkformidling handler om å forberede musikalsk repertoar, sette sammen konsertprogram og delta i musikalske framføringer, individuelt og i ulike ensembler. Videre handler kjerneelementet om å utforske musikkens muligheter som uttrykksform og om hvordan interaksjon mellom publikum og utøver påvirker framføringen. Musikkformidling handler også om bevissthet om sceneopptreden og ulike visuelle aspekter ved denne og om å ta kunstneriske valg.
Tverrfaglige temaer
I instrument, kor, samspill handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å bygge et positivt selvbilde og en trygg identitet i arbeid med individuelle og kollektive utøvende prosesser. Gjennom aktiviteter som deltakelse i ulike kor- og samspillsaktiviteter bygges mellommenneskelige relasjoner. Ved å ta ansvar for langsiktig øving alene og i fellesskap får elevene mulighet til å oppleve mestringsfølelse og tro på at innsats har betydning for egen utvikling. Videre omfatter det tverrfaglige temaet bevissthet om fysisk og psykisk musikerhelse. Dette utvikles ved at elevene tilegner seg sunne arbeidsfysiologiske vaner knyttet til utøving på fordypningsinstrument og strategier for å håndtere mentale sider ved det å prestere i forberedelse til og i formidlingssituasjoner.
I instrument, kor, samspill handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å ivareta uttrykksmangfold som et demokratisk prinsipp, gjennom erfaring med å utøve, formidle og oppleve musikk. Gjennom deltakelse i ulike kor- og samspillsaktiviteter og kollektive kreative prosesser utvikler elevene fellesskapsfølelse og evne til å håndtere meningsbrytninger, respektere uenighet og arbeide sammen mot et felles mål. Videre utvikler elevene forståelse av hvordan deltakelse i musikk som uttrykksform bidrar til medborgerskap.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter i instrument, kor, samspill innebærer å tilegne seg musikk ved å lytte, improvisere og bruke språk og stemme i formidling av musikk. Det innebærer også å bruke relevant fagspråk til å drøfte musikalske problemstillinger og løsninger. Videre innebærer muntlige ferdigheter i faget å lytte til andres ideer, å gi respons på og videreutvikle innspill fra andre og å fremme egne meninger i spontane og forberedte fagsamtaler.
Å kunne skrive i instrument, kor, samspill innebærer å bruke notasjon, symboler og tekst til å uttrykke musikalske ideer. Det innebærer også å planlegge, bearbeide og notere musikalske forløp. Videre innebærer det å planlegge og dokumentere eget øvingsarbeid.
Å kunne lese i instrument, kor, samspill innebærer å tolke og utføre musikalske ideer uttrykt gjennom notasjon, symboler og tekst. Det innebærer også å ta egne musikalske valg i arbeidet med notert musikk. Videre innebærer det å avkode klingende musikk og å tilegne seg forståelse av musikk gjennom fagtekster.
Å kunne regne i instrument, kor, samspill innebærer å fornemme og forstå form og struktur i musikk. Det innebærer også å gjenkjenne, utføre og beskrive rytmer, taktarter og tonale mønstre.
Digitale ferdigheter i instrument, kor, samspill innebærer å bruke digitale ressurser til å planlegge, organisere og gjennomføre musikkaktiviteter. Det innebærer også å kunne bruke digitale ressurser i utøvende og skapende arbeid med musikk. Videre innebærer digitale ferdigheter i faget å dokumentere, formidle og evaluere musikalske aktiviteter ved hjelp av lyd- og videoopptak og å vise digital dømmekraft i spørsmål om publisering og opphavsrettigheter.
Kompetansemål og vurdering
- innstudere et variert repertoar på fordypnings- og bruksinstrumenter ved å bruke metoder tilpasset repertoaret
- ta selvstendige valg i musikalsk utforming av repertoar
- utvikle og vise egnet instrumentteknikk i utøving på fordypningsinstrument
- sette seg realistiske mål, planlegge, strukturere og dokumentere øvingsprosesser på fordypnings- og bruksinstrumenter
- spille etter gehør, besifring og andre former for notasjon på bruksinstrumenter med rytme-, bass- og akkordfunksjon i ulike samspillsituasjoner
- utforske og vise forståelse av ulike musikalske virkemidler i egen utøving
- improvisere med utgangspunkt i et variert forelagt musikalsk materiale, alene og sammen med andre
- forberede og framføre musikalsk materiale for et publikum i konsertsituasjoner
- vise musikalsk initiativ og lytte til andre i samspillsituasjoner
- gi og ta imot konstruktiv kritikk og respektere uenighet i skapende arbeid mot felles mål og framføringer
- dokumentere framføringer med digitale ressurser
- reflektere over hvordan det å utøve, formidle og skape musikk kan bidra til å opprettholde og videreutvikle kulturarven
- innstudere et variert repertoar på fordypningsinstrument, ved bruk av metoder tilpasset repertoaret
- bruke musikkteoretisk kunnskap i innstudering, interpretasjon og improvisasjon, og reflektere over sammenheng mellom musikkteori og praktisk musisering
- videreutvikle egnet instrumentalteknikk på fordypningsinstrumentet, og forebygge belastningsskader
- dokumentere øving individuelt og i samspill og bruke dokumentasjonen til å planlegge og forbedre videre øvingsprosesser
- utforske og eksperimentere med et bredt utvalg av musikalske virkemidler i utforming av egne uttrykk
- improvisere med og uten utgangspunkt i forelagt materiale, alene og sammen med andre
- ta initiativ, lytte til andre og innta ulike musikalske roller i kor- og ensemblearbeid
- planlegge og gjennomføre konserter med lys, lyd og hensiktsmessig bruk av sceneområdet
- reflektere over hvordan situasjon, målgruppe og interaksjon med publikum kan påvirke musikalsk formidling og bruke dette i forberedelse til framføring av musikalsk materiale
- utforske og bruke ulike digitale ressurser til å framføre musikk og dokumentere framføringene
- utforske historiske, sosiale og kulturelle kontekster for instrument- og samspillsrepertoar, og bruke dette til å utvikle personlige musikalske uttrykk
- reflektere over hvordan det å utøve, formidle og skape musikk kan bidra til å opprettholde og videreutvikle kulturarven og utfordre det bestående
Vurderingsordning
Instrument, kor, samspill 1: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Instrument, kor, samspill 2: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Instrument, kor, samspill 1: Eleven kan trekkes ut til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
Instrument, kor, samspill 2: Eleven skal opp til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
Instrument, kor, samspill 1: Privatisten skal opp til en muntlig-praktisk eksamen i fordypningsinstrument og bruksinstrument. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen. Privatistene må dokumentere aktivitet i kor og samspill.
Instrument, kor, samspill 2: Privatisten skal opp til en muntlig-praktisk eksamen i fordypningsinstrument og bruksinstrument. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen. Privatistene må dokumentere aktivitet i kor og samspill.