Hopp til hovedinnhold

Fagenes relevans og sentrale verdier

Musikk fordypning handler om å fordype seg i skapende prosesser ved å utvikle en kunstnerisk stemme, og ved å arbeide med ulike teknikker for arrangering og komponering og varierte tilnærminger til improvisasjon. Faget skal stimulere elevenes utforskertrang i møte med musikalsk materiale fra ulike tradisjoner, inkludert fra den norske og den samiske folkemusikken. Videre skal faget gi elevene erfaring med å arrangere og komponere et variert repertoar og å legge dette til rette for ulike besetninger, og ruster elevene til å delta i aktiviteter og oppsetninger i det lokale musikklivet. Aktiviteter i faget legger til rette for å utvikle fleksibilitet, evne til samarbeid og til å ta initiativ i skapende prosesser, og bidrar til å forberede elevene til videre studier og til deltakelse i arbeidslivet.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Musikk fordypning skal legge til rette for refleksjon, opplevelse av eierskap til musikk, mot til å eksperimentere og evne til å stole på egne ideer og løsninger. Faget gir elevene mulighet til å utvikle skaperglede, engasjement og utforskertrang, alene og sammen med andre. Når elevene arbeider sammen mot felles kunstneriske resultater, bidrar faget til å utvikle evne til forhandling, samhandling og toleranse for ulikhet og mangfold.

Kjerneelementer

Kjerneelementet musikkens elementer handler om praktisk og teoretisk arbeid med musikalsk materiale, musikalske strukturer og virkemidler i ulike musikkformer. Det handler også om å forstå musikkens grunnelementer, å utvikle gehør og å bruke notasjon og musikkteori på en utforskende og reflekterende måte. Videre omfatter kjerneelementet hvordan lyd kan organiseres i ulike musikalske forløp og for ulike besetninger. Et håndverksmessig grunnlag knyttet til musikkens elementer bidrar til at elevene kan ta selvstendige valg i skapende arbeid.

Kjerneelementet skapende aktivitet handler om å tilegne seg ulike teknikker og verktøy for å komponere og arrangere i ulike stilarter og for ulike besetninger. Det handler også om improvisasjon for å utforske musikalsk materiale og prinsipper for organisering av lyd i musikalske forløp. Dette kjerneelementet integrerer gehør, musikkteoretisk kunnskap, praktiske skapende ferdigheter og musisering på fordypnings- og bruksinstrumenter i kreative prosesser. Videre handler skapende aktivitet om å reflektere over bruk av ulike musikalske virkemidler i egne kreative musikalske uttrykk.

Tverrfaglige temaer

I musikk fordypning handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle identitet og selvbestemmelse gjennom kreative prosesser. Fagets vektlegging av skapende aktivitet gir elevene mulighet til å utvikle selvtillit og mot til å eksperimentere og å stå for egne ideer. Slik legger faget til rette for at elevenes ulike musikalske identiteter anerkjennes, og gir mulighet til å reflektere over hvordan egen skapende virksomhet kan bidra til økt livskvalitet for seg selv og andre. Arbeid med folkehelse og livsmestring i faget legger til rette for skaperglede, engasjement og utforskertrang. Gjennom å skape musikk alene og sammen med andre kan elevene få mulighet til å utforske hvordan musikk kan uttrykke og bearbeide følelser.

I musikk fordypning handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene arbeider sammen mot felles mål i kollektive skapende prosesser, der de må øve seg i å gi og ta plass. Arbeid med demokrati og medborgerskap i faget gir rom for individuelle uttrykksmåter, stemmer og erfaringer, og det legger til rette for å utvikle respekt for mangfold og ulike meninger. Musikk fordypning stimulerer til å utfordre stereotypiske holdninger og rolleforventninger, og utvikle forståelse for demokratiske prosesser, samspill og samskaping.

I musikk fordypning handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å stimulere til kritisk tenkning rundt bærekraftig utvikling på musikkfeltet. Temaet innebærer å tilegne seg kunnskap om både positive og negative miljø- og klimamessige, økonomiske og sosiale konsekvenser ved bruk av musikkteknologi i skapende arbeid. Det omfatter å reflektere over hvordan digitale ressurser kan bidra til å styrke en bærekraftig utvikling og skape nye former for fellesskap. Det handler også om å tenke kritisk om forbruk og gjenbruk av elektronisk utstyr og ressurskrevende teknologi i skapende arbeid.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter i musikk fordypning innebærer å beskrive, formidle og drøfte kunstneriske intensjoner til andre i egenarrangert og -komponert musikk, ved bruk av relevant fagspråk. Det handler også om å bruke gehør og stemme for å gjengi et musikalsk forløp og i utprøving av egen musikk.

Å kunne skrive i musikk fordypning innebærer å gjengi musikalske elementer og virkemidler ved hjelp av notasjon. Det innebærer også å bruke notasjon for å lagre og formidle musikalske ideer og egenarrangert og -komponert musikk.

Å kunne lese i musikk fordypning innebærer å tilegne seg musikk ved hjelp av notasjon og å utvikle lyttestrategier for å oppfatte og gjenkjenne musikalske elementer og virkemidler i klingende musikk.

Å kunne regne i musikk fordypning innebærer å oppfatte, forstå og bruke form, rytmiske mønstre og tonale strukturer i kreativt arbeid.

Digitale ferdigheter i musikk fordypning innebærer å bruke digitale ressurser i skapende arbeid og å gjøre opptak av musikk. Videre handler digitale ferdigheter om å utvikle digital dømmekraft.

Kompetansemål og vurdering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • gjenkjenne og sette ord på musikkens elementer i varierte eksempler fra klingende og noterte kilder ved hjelp av musikkteoretisk kunnskap og gehør
  • drøfte og vurdere musikalske virkemidler i ulike musikkeksempler, og reflektere over hvordan bruk av virkemidler henger sammen med følelser, opplevelse og musikalsk funksjon
  • utforske musikalske elementer gjennom varierte tilnærminger til improvisasjon på fordypnings- og bruksinstrumenter, alene og sammen med andre
  • lese notert musikk og notere musikalske elementer ved bruk av gehør
  • arrangere og komponere musikk for eget fordypningsinstrument og ulike besetninger ved å bruke grunnleggende arrangeringsteknikker og ulike former for notasjon
  • presentere og dokumentere egne arrangementer og komposisjoner
  • bruke ulik maskin- og programvare i skapende arbeid og i opptak og lydredigering, og gjøre rede for ressursvennlig bruk av teknologi
  • gi konstruktiv respons på andres kreative uttrykk, i samspill og samskaping, og reflektere over hvordan respekt og toleranse for kunstnerisk ulikhet kan bidra til likeverdig medborgerskap
  • drøfte mangfold i egne og andres skapende uttrykk, og reflektere over hvordan et støttende sosialt miljø kan bidra til å utvikle selvtillit og opplevelse av mestring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • gjenkjenne og utforske elementer og virkemidler i varierte musikkeksempler fra klingende og noterte kilder ved hjelp av musikkteoretisk kunnskap og gehør
  • drøfte og vurdere musikalsk intensjon og funksjon i egne og medelevers arrangementer, komposisjoner og improvisasjoner
  • uttrykke musikalske intensjoner ved å bruke ulike musikalske virkemidler i improvisasjon, alene og sammen med andre
  • lese notert musikk og notere musikalske forløp ved bruk av gehør
  • arrangere og komponere musikk for ulike besetninger ved å bruke kunnskap om musikalske virkemidler og idiomatiske trekk ved ulike instrumenter
  • øve inn, presentere og dokumentere egne arrangementer og komposisjoner
  • bruke ulik maskin- og programvare i arrangering, komponering, lydopptak, -redigering og -bearbeiding
  • drøfte og vurdere ressursbruk når det gjelder musikkteknologisk utstyr og digitale ressurser for lagring og samarbeid
  • fordype seg i en kunstnerisk prosess, og planlegge, gjennomføre og presentere arbeidet, alene eller sammen med andre
  • utfordre stereotypiske forventninger gjennom å utforske individuelle uttrykksmåter og reflektere over hvordan toleranse for kunstnerisk ulikhet kan bidra til respekt og likeverdig medborgerskap

Vurderingsordning

Musikk fordypning 1: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Musikk fordypning 2: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Musikk fordypning 1: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eksamen eller en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig og muntlig-praktisk eksamen skal ha forberedelsesdel.

Musikk fordypning 2: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eksamen eller en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig og muntlig-praktisk eksamen skal ha forberedelsesdel.

Musikk fordypning 1: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.

Musikk fordypning 2: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.