Læreplan i medie- og informasjonskunnskap
Fagrelevans og sentrale verdiar
Medie- og informasjonskunnskap handlar om å forstå mediesamfunnet. Det handlar òg om å forstå seg sjølv i mediesamfunnet, både som skapande individ og som brukar av medium. Gjennom å avdekkje korleis medieforteljingar er bygde opp, skal elevane forstå meir av den rolla media speler i samfunnet og i deira eige liv. Medie- og informasjonskunnskap skal styrkje forståinga av samanhengen mellom ytringsfridom, frie medium og fungerande demokrati. Utforskande arbeid og medieproduksjon skal gi elevane forståing av samanhengar mellom teoretiske og praktiske sider ved faget. Faget skal òg gi elevane føresetnader for aktiv samfunnsdeltaking og framtidige studiar og arbeidsliv.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Medie- og informasjonskunnskap skal bidra til å fremje verdiar som toleranse, likeverd og respekt for kultur- og meiningsmangfald. Kompetansen elevane tileignar seg i faget, skal skape engasjement for den verda vi lever i, og stimulere til kreativitet, kritisk tenking og etisk medvit. Utforskande arbeid og medieproduksjon skal gi elevane høve til å utvikle skaparglede og nysgjerrigheit.
Kjerneelement
Kjerneelementet mediemedvit handlar om kva påverknadskraft media har, korleis ein sjølv og andre bruker medium, og kva media har å seie for identitet og sjølvforståing. Kjerneelementet handlar òg om juridiske rammer for publisering, etisk medvit og ferdigheiter i kritisk analyse av ytringar og ulike kjelder til kunnskap og fakta.
Kjerneelementet medieforteljingar handlar om å utvikle innsikt i korleis media formidlar bodskapar gjennom ulike forteljemåtar og i ulike sjangrar. Det dreier seg om å forstå samanhengar mellom form og innhald og om å kunne bruke denne kunnskapen i eigne medieforteljingar. Kjerneelementet handlar òg om å opne auga mot verda og bli nysgjerrig, engasjert og kritisk medviten.
Kjerneelementet journalistikk handlar om å utvikle kompetanse om den samfunnsrolla media speler i eit demokrati med ytringsfridom og frie medium. I dette ligg òg medvit om presseetikk og kjeldekritikk og om kva som skil journalistikk frå andre ytringar i det offentlege rommet. Kjerneelementet handlar òg om å reflektere over korleis den teknologiske utviklinga påverkar journalistrolla, og om å produsere eigne journalistiske uttrykk.
Kjerneelementet innovasjon og medieutvikling handlar om å utvikle innsikt i samanhengar mellom teknologisk nyskaping og medieutvikling. Det inneber å tileigne seg kunnskapar om hovudlinjer i medieutviklinga og om korleis teknologisk nyskaping og andre forhold har påverka utviklinga. Kjerneelementet handlar vidare om å arbeide kreativt med eigne medieproduksjonar og å reflektere over kva følgjer den kontinuerlege teknologiske utviklinga har for samfunnet i dag og i framtida. Det handlar óg om å reflektere over korleis innovasjon og kreativitet kan brukast i eigne medieuttrykk og i det framtidige arbeidslivet.
Tverrfaglege tema
I medie- og informasjonskunnskap handlar det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring om korleis medium fyller ulike behov i livet til ulike menneske. Faget skal fremje generell folkehelse gjennom å tydeleggjere kva slags påverknad media kan ha på menneske. Faget skal òg fremje respekt for ulikskapar mellom menneske og styrkje evna til kritisk tenking i møte med medietekstar om helse og ulike måtar å leve på.
I medie- og informasjonskunnskap handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om den rolla media speler i demokratiseringa og i eit fungerande demokrati. Det handlar òg om korleis den enkelte kan kommunisere i det offentlege rommet, og korleis misbruk av ytringsfridommen kan medverke til auka polarisering og fleire konfliktar og vere eit hinder for deltaking og integrasjon i samfunnet.
Grunnleggjande ferdigheiter
Munnlege ferdigheiter i medie- og informasjonskunnskap inneber å utvikle debattkultur. I dette ligg å argumentere for eigne synspunkt og lytte til, vurdere og gi respons på innspel frå andre. Det inneber òg å presentere og analysere eigne og andre sine medietekstar ved hjelp av fagspråk tilpassa mottakar og formål. Vidare inneber det å bruke kjelder på ein kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne skrive i medie- og informasjonskunnskap inneber å bruke varierte skrivestrategiar for å utforme ulike typar skriftlege tekstar med fagspråk tilpassa formål og mottakar. Det inneber òg å diskutere eit fagleg emne presist og sjølvstendig og bruke relevante faglege teoriar, omgrep og kunnskapar i sjølvstendige skriftlege arbeid. Vidare inneber det å bruke kjelder kritisk og på ein måte som lar seg etterprøve.
Å kunne lese i medie- og informasjonskunnskap inneber å analysere og forstå ulike medietekstar. Det inneber òg å finne og vurdere implisitt og eksplisitt informasjon i tekstar om kjende og ukjende emne. Vidare inneber det å lese medietekstar med eit kritisk blikk, vurdere ulike perspektiv og vurdere og tolke formålet og motivet til avsendaren i ein kontekst.
Å kunne rekne i medie- og informasjonskunnskap inneber å hente ut, tolke og bruke ulike typar statistikk som utgangspunkt for analyse og argumentasjon. Det inneber òg å rekne ut tidsbruk i samband med eigne medieproduksjonar.
Digitale ferdigheiter i medie- og informasjonskunnskap inneber å bruke digitale ressursar i eigen medieproduksjon. Det inneber òg å bruke digitale ressursar til å kommunisere og til å søkje etter, vurdere og bruke informasjon kritisk og etterretteleg. Vidare inneber det å utøve digital dømmekraft, juridisk og etisk.
Kompetansemål og vurdering
- finne, vurdere og bruke kjelder
- bruke medie- og kommunikasjonsfaglege teoriar i arbeid med faglege spørsmål, emne og problemstillingar
- reflektere over kva rolle media speler for utviklinga av demokratiet i Noreg, og drøfte samanhengen mellom ytringsfridom og demokrati
- gjere greie for hovudlinjer i mediepolitikken i Noreg og drøfte samanhengar mellom mediestrukturen, mediepolitikken og den teknologiske utviklinga i dag
- planleggje og utvikle medieprodukt knytte til medieutvikling
- reflektere over mediebruk og vurdere korleis sosiale medium, og andre medium, kan påverke haldningar, identitet og sjølvforståing
- utforske kva rolle media har i korleis dei presenterer ulike grupper i samfunnet og reflektere over korleis urfolk og minoritetar er presenterte og representerte i media i Noreg
- reflektere over og vurdere etiske og juridiske utfordringar i ulike kommunikasjonssituasjonar og i eigne medieproduksjonar
- vurdere skiljet mellom faktabaserte ytringar og andre ytringar
- beskrive journalistisk arbeidsmetode og reflektere over denne i eigen medieproduksjon
- reflektere over omgrepet sjølvjustis i media og drøfte konsekvensar av brot på medieetiske normer
- reflektere over konsekvensar av uklare skilje mellom journalistikk og andre medieuttrykk
- gjere greie for ulike kommunikasjonsmodellar og bruke desse i analyse og produksjon av medietekstar
- reflektere over samanhengar mellom form og innhald i ulike typar medieforteljingar og utvikle ulike medieproduksjonar
- finne, vurdere og bruke kjelder
- bruke faglege teoriar i arbeid med faglege spørsmål, emne og problemstillingar
- utforske sentrale trekk ved internasjonal mediestruktur og mediepolitikk, og drøfte samanhengar mellom mediesystem, ytringsfridom og demokrati
- analysere nyheitsformidling i eit internasjonalt perspektiv
- drøfte kva konsekvensar medieutviklinga har for journalistrolla, og utforske og reflektere over korleis nye medium og forteljemåtar kan brukast i eigne journalistiske produksjonar
- drøfte etiske problemstillingar i journalistikk og andre medieuttrykk og i eigen medieproduksjon
- drøfte korleis produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser og gjennom teknologi og ulike strategiar
- drøfte kva makt media har
- drøfte forholdet mellom ytringsfridom og ytringsansvar
- utforske og vurdere eigne moglegheiter til å delta i samfunnsdebattar og til å setje dagsordenen
- analysere forskjellige medieforteljingar og reflektere over samanhengar mellom form og innhald
- drøfte korleis medieforteljingar kan skape respekt og forståing mellom folk og kulturar, men også stereotypiar og fordommar
- planleggje, utvikle og presentere eigne medieforteljingar på nye måtar
Vurderingsordning
Medie- og informasjonskunnskap 1: Eleven skal ha éin standpunktkarakter.
Medie- og informasjonskunnskap 2: Eleven skal ha éin standpunktkarakter.
Medie- og informasjonskunnskap 1: Eleven kan trekkjast ut til ein munnleg eksamen. Eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt. Eksamen skal ha førebuingsdel.
Medie- og informasjonskunnskap 2: Eleven kan trekkjast ut til ein skriftleg eller munnleg-praktisk eksamen. Skriftleg eksamen blir utarbeidd og sensurert sentralt. Munnleg-praktisk eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt. Skriftleg og munnleg-praktisk eksamen skal ha førebuingsdel.
Medie- og informasjonskunnskap 1: Privatisten skal opp til ein munnleg eksamen. Eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjer om privatistar skal få førebuingsdel ved lokalt gitt eksamen.
Medie- og informasjonskunnskap 2: Privatisten skal opp til ein skriftleg eksamen. Skriftleg eksamen blir utarbeidd og sensurert sentralt. Eksamen skal ha førebuingsdel.