Læreplan i Vg2 akvakultur
Fagenes relevans og sentrale verdier
Vg2 akvakultur handler om røkting og drift av ulike typer akvakulturanlegg ut fra miljømessige, etiske, biologiske, tekniske og økonomiske forhold. Programfagene skal gi elevene kompetanse knyttet til bærekraftig og trygg matproduksjon som etterspørres i samfunnet, og bidra til å utvikle selvstendige yrkesutøvere til framtidig arbeid i ulike anlegg og driftsformer i akvakulturnæringen.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 akvakultur skal bidra til faglig refleksjon og etisk bevissthet ved å vise sammenhenger mellom biologi, teknologi, økonomi og naturens tålegrenser. Gjennom arbeid med levende organismer i en naturbasert næring skal elevene utvikle respekt for natur og miljø.
Kjerneelementer
Kjerneelementet røkting og drift handler om å utføre daglig røkting og andre arbeidsoppgaver knyttet til akvakulturvirksomhet. Det handler om å anvende planer og styringsdokumenter og arbeide i henhold til gjeldende lover, regelverk, systemer for internkontroll og yrkesetiske retningslinjer. Kjerneelementet handler også om innovasjon og omstilling og hvordan ulike innsatsfaktorer påvirker resultatene i en bedrift. Det handler videre om å drøfte regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og å reflektere over egen praksis.
Kjerneelementet sikkerhet og kvalitet handler om å ivareta egen og andres sikkerhet og helse og om akvakulturorganismens velferd. Kjerneelementet handler også om å kunne utføre arbeid på en måte som sikrer best mulig kvalitet på akvakulturprodukter. Videre handler sikkerhet og kvalitet om å kjenne til kvalitetssystemer og lover og forskrifter som regulerer akvakulturvirksomhet.
Kjerneelementet akvakulturorganismer og miljø handler om biologien til ulike akvakulturorganismer. Det handler også om å utføre arbeidsoppgaver som skal komme organismens velferd til gode. Kjerneelementet handler videre om biotiske og abiotiske faktorer i vann og om samspillet mellom disse. Akvakulturorganismer og miljø handler også om å drøfte og forstå hvordan akvakulturvirksomhet påvirker omgivelsene.
Kjerneelementet akvakulturanlegg og teknisk utstyr handler om å kunne velge, bruke og vedlikeholde ulike typer teknisk utstyr og redskaper i akvakultur. Det handler videre om å ta i bruk nye, teknologiske løsninger og å ha en innovativ tilnærming til disse.
Tverrfaglige temaer
I vg2 akvakultur handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å forstå hvordan akvakulturvirksomhet og økosystemer, samfunn og økonomiske forhold gjensidig påvirker hverandre. Det handler også om å ivareta det lokale og globale naturgrunnlaget og drifte på bakgrunn av kunnskap om miljøfaktorer og på naturens premisser. Det handler videre om en bærekraftig og trygg matproduksjon.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg2 akvakultur innebærer å kommunisere med andre for å oppnå sikre og effektive prosesser. Det vil si å forklare, begrunne, lytte til og delta i diskusjoner om ulike forslag og løsninger, og å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner. Det innebærer også å forklare og beskrive akvakulturprosesser og -produkter og å tilpasse kommunikasjon til mottaker og formål.
Å kunne skrive i vg2 akvakultur innebærer å rapportere og dokumentere produksjon, presentere prosesser og produkter og å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det betyr videre å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Videre innebærer det å informere om relevante hendelser innad i bedriften, til myndighetene og til andre.
Å kunne lese i vg2 akvakultur innebærer å finne og vurdere informasjon i brukerhåndbøker, prosedyrer og sikkerhetsdatablad. Det innebærer videre å orientere seg i aktuelt regelverk, tilegne seg informasjon om næringen gjennom ulike medier og å bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte.
Å kunne regne i vg2 akvakultur innebærer å beregne ulike produksjonsparametre. I tillegg innebærer det å foreta målinger av fysiske og kjemiske parametre og å bruke og bearbeide informasjonen. Videre innebærer det å sette opp og tolke tabeller, diagrammer og enkel statistikk. Det innebærer også å forstå enkle budsjetter og regnskap.
Digitale ferdigheter i vg2 akvakultur innebærer å bruke digitale ressurser til å søke etter og innhente informasjon, og å kommunisere og presentere eget arbeid. Det innebærer også å tilegne seg ny kompetanse for å kunne bruke nye digitale verktøy som blir tilgjengelige. Det betyr også å utvikle etisk bevissthet og å vise digital dømmekraft.
Kompetansemål og vurdering
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgaver i et akvakulturanlegg etter gjeldende regelverk
- registrere og vurdere miljø- og produksjonsparametere
- beregne fôrmengde og anvende ulike fôringsstrategier avhengig av art og utviklingstrinn
- renholde og vedlikeholde utstyr som brukes i akvakulturnæringen
- kontrollere, sortere og transportere akvakulturorganismer
- planlegge og gjennomføre arbeid i akvakulturanlegg i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- utarbeide, tolke og anvende en produksjonsplan
- beskrive organiseringen av en akvakulturbedrift og vurdere sammenhenger mellom innsatsfaktorer, eget arbeid og økonomi
- beskrive og anvende kvalitetsmål for akvakulturorganismer underveis i produksjonen og på sluttprodukter
- beskrive markedet for produkter fra akvakulturproduksjoner og vurdere mulige framtidsutsikter
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- vurdere sammenhengen mellom akvakulturarters biologi og ulike driftsformer
- gjøre rede for miljøfaktorene i det akvatiske miljøet og vurdere faktorene ut fra artens miljøkrav og toleransegrenser
- vurdere atferd, utseende og helsetilstand hos akvakulturorganismer og gjennomføre tiltak i tråd med regelverk for forebyggende helsearbeid og dyrevelferd
- beskrive og reflektere over avlsarbeidet for aktuelle akvakulturorganismer
- beskrive miljøpåvirkninger fra akvakulturvirksomhet og drøfte hvordan disse kan reduseres
- drøfte hvordan akvakulturvirksomhet kan drives i sameksistens med andre interesser
- beskrive hvordan aktuelle anleggstyper innenfor akvakultur er bygget opp, og drøfte anleggets funksjonalitet
- anvende redskaper og utstyr ut fra situasjon og behov, utstyrets oppbygning og bruksområde
- velge materialer etter formål og utføre sammenføyninger
- drøfte forebyggende tiltak, vurdere skadebegrensende tiltak ved uhell og følge nødprosedyrer
- arbeide om bord i båt på en sikker måte og utvise godt sjømannskap
- bruke yrkesrelevant kommunikasjonsutstyr til å kommunisere
- utføre stropping, anhuking, rigging og signalføring ved bruk av kran
Vurderingsordning
Drift og produksjon: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Biologi og miljø: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Anlegg og teknikk: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Drift og produksjon, biologi og miljø og anlegg og teknikk: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
Drift og produksjon: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.
Biologi og miljø: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.
Anlegg og teknikk: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsedel ved lokalt gitt eksamen.
Drift og produksjon, biologi og miljø og anlegg og teknikk: Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.