Hopp til hovedinnhold

Individuell tilrettelegging

Tilpasset opplæring for alle

Tilpasset opplæring er et overordnet prinsipp, og ikke en individuell rett for den enkelte eleven. Skolen skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskapet og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen. Alle elevene må få muligheter til å lære og utvikle seg uavhengig av forutsetningene sine. 

Lærebedriften skal sørge for tilpasset opplæring for de som har læretid i bedrift.

Individuell tilrettelegging

Noen elever har større behov for tilpassing av opplæringen enn den som gjelder for alle. Dette kalles individuell tilrettelegging.

Individuell tilrettelegging er delt inn i flere rettigheter

  • individuelt tilrettelagt opplæring
  • personlig assistanse
  • fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet

En elev kan ha behov for tilrettelegging knyttet til en eller flere av disse rettighetene. Rettighetene er individuelle, og for å få rett til individuell tilrettelegging må eleven få et vedtak.

Individuelt tilrettelagt opplæring

Individuelt tilrettelagt opplæring kan handle om å jobbe med alternative kompetansemål, ha et alternativt innhold i opplæringen og/eller at opplæringen blir organisert på en annen måte.

Personlig assistanse

Personlig assistanse innebærer praktisk hjelp og bistand fra en person som kan følge med og hjelpe eleven i skolehverdagen. Dette kan variere i omfang, og kan for eksempel være hjelp til

  • å følge med i opplæringen
  • sosiale aktiviteter i friminuttet
  • kommunikasjon
  • forflytting, bæring av sekk og utstyr
  • av- og påkledning
  • måltid
  • toalettbesøk

Fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet

Slik tilrettelegging kan for eksempel omfatte

  • fysisk tilrettelegging av arbeidsplassen eller klasserommet
  • tekniske hjelpemiddel
  • inventar
  • teknisk utstyr og programvare
  • nødvendig opplæring for at eleven skal kunne bruke utstyret

Elever som er blinde eller sterkt svaksynte

Elever som er blinde eller sterkt svaksynte med rett til nødvendig opplæring i tekniske hjelpemiddel eller mobilitet, har rett til ekstra timer utover det ordinære timerammen i fag- og timefordelingen hvis de trenger det. Dette står i opplæringsforskriften § 1-4. Elever i grunnskolen kan ha rett til inntil 1525 timer og elever i videregående opplæring kan ha rett til inn til 456 timer.