Hopp til hovedinnhold

Fagenes relevans og sentrale verdier

Vg2 maritime fag handler om å kunne arbeide om bord på fartøy og flyttbare innretninger og hvilken kompetanse dette arbeidet krever. Programfagene skal bidra til å utvikle fagarbeidere i matros- og motormannsfaget med kompetanse i drift av fartøy og flyttbare innretninger. Programfagene skal også bidra til kunnskap om teknologisk utvikling og sikkerhetsforståelse. Vg2 maritime fag bygger på kvalifiseringskrav angitt i den internasjonale konvensjonen om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, for personell på støttenivå.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 maritime fag skal bidra til å utvikle elevenes sosiale og faglige ferdigheter, faglig innsikt, refleksjon og kritisk vurderingsevne for arbeid på fartøy og flyttbare innretninger. Programfagene skal legge til rette for at elevene utvikler kompetanse på reparasjoner, vedlikehold og sikkerhets- og beredskapsprosedyrer og i å ivareta det marine miljøet. Kjernen i den norske samfunnsmodellen ligger i arbeidslivet, der et velorganisert arbeidsliv og trepartssamarbeidet er de mest grunnleggende særtrekkene.

Kjerneelementer

Kjerneelementet helse, miljø og sikkerhet handler om å skape trygge arbeidsforhold om bord på fartøy og flyttbare innretninger. Kjerneelementet handler videre om kunnskap om helse, miljø og sikkerhet for å kunne se sammenhengen mellom sikkerhet, folkehelse, ressursforvaltning, omdømme og bransjens påvirkning på miljøet. Det omfatter også fysiske og psykososiale utfordringer yrkesutøveren kan møte i et arbeidsmiljø om bord på fartøy og flyttbare innretninger.

Kjerneelementet drift og vedlikehold handler om grunnleggende kompetanse i drift og vedlikehold av fartøy og flyttbare innretninger. Kjerneelementet handler også om å bruke digitale applikasjoner og kunnskap om å operere, feilsøke, vedlikeholde og reparere fartøyets maskineri og utstyr. Det omfatter kompetanse i bruk av automatisering, fjernoperering og integrerte operasjoner.

Kjerneelementet planlegging og dokumentasjon handler om grunnleggende kompetanse i planlegging, operasjon og dokumentasjon på fartøy og flyttbare innretninger. Kjerneelementet handler også om å kunne reflektere og vurdere og tenke kritisk og selvstendig som fagarbeider i matros- og motormannsfaget med kompetanse i drift av fartøy og flyttbare innretninger. Videre handler det om dokumentasjon og kvalitetssikring som en integrert del av alle arbeidsprosesser.

Tverrfaglige temaer

I vg2 maritime fag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om kunnskap om materialer og produkter som er energieffektive og miljøvennlige. Det handler også om å ivareta brukerens helse og minimere ressursbruk og miljøpåvirkning. Videre handler det om kunnskap om hvordan fartøy og flyttbare innretninger påvirker det marine miljøet.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter i vg2 maritime fag innebærer å kommunisere, forklare og begrunne handlinger og valg, og å bruke fagspråk i samtale om ulike oppgaver om bord på fartøy og flyttbare innretninger. Videre innebærer det å drøfte faglige løsninger med elever, lærere og samarbeidspartnere.

Å kunne skrive i vg2 maritime fag innebærer å bruke fagspråk til å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer også å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger og å formulere skriftlige rapporter og risikovurderinger med relevant fagspråk.

Å kunne lese i vg2 maritime fag innebærer å forstå og følge arbeidsbeskrivelser, prosedyrer, håndbøker, standarder og regelverk på flere språk. Videre innebærer det å forstå relevant regelverk. Å kunne lese innebærer å finne og vurdere eksplisitt og implisitt informasjon i tekster om kjente og ukjente emner og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Videre innebærer det å sammenligne og systematisere informasjon i ulike tekster.

Å kunne regne i vg2 maritime fag innebærer å beregne innstillinger på maskiner og beregne trykk, temperatur og blandingsforhold i væsker og gasser. Det innebærer også å beregne tids- og ressursbruk og utføre grunnleggende stabilitetsberegninger.

Digitale ferdigheter i vg2 maritime fag innebærer å bruke digitale ressurser og applikasjoner i planlegging, drift og operasjon, dokumentasjon og kommunikasjon. Det innebærer også å overvåke, feilsøke og stille inn maskiner og utstyr.

Kompetansemål og vurdering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • beskrive og reflektere over hvordan ulike fartøyer er konstruert
  • kunne utføre grunnleggende stabilitetsberegninger og forklare faktorer som påvirker stabiliteten til fartøy
  • beskrive fartøyets tekniske systemer og kunne utføre relevante beregninger
  • bruke sveise- og gassutstyr i reparasjoner av dekks- og maskinutstyr
  • bruke grunnleggende teknikker for overflatebehandling av ulike materialer og vurdere utført arbeid
  • beskrive metallers bruksområder og egenskaper i spenningsrekken
  • planlegge og utføre skipsrenhold
  • bruke ergonomisk riktige arbeidsteknikker og arbeidsstillinger
  • planlegge og utføre varme arbeider
  • vurdere og forklare eget arbeid i henhold til arbeidsordrer, tegninger, kostnader og standarder
  • bruke og forstå engelske maritime begreper for verktøy, vedlikeholdsutstyr og operasjoner i arbeidssituasjoner
  • forklare hvordan man gjør fartøyet sjøklart
  • utføre stropping, anhuking og signalgiving etter gjeldende forskrifter og standarder
  • bruke tauverk og vaier på en sikker måte
  • gjøre rede for hvordan man bruker fastmontert løfteutstyr og taljer på en sikker måte
  • beskrive metoder for behandling, håndtering og sikring av last

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • beskrive funksjonen til og bakgrunnen for sikkerhets- og beredskapssystemer om bord
  • planlegge og dokumentere arbeidsoppgaver i tråd med forskrifter om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse
  • gjøre rede for og anvende informasjon gitt i produkt- og sikkerhetsdatablader
  • beskrive og følge lover og retningslinjer som omhandler rusmidler om bord på skip
  • beskrive rutiner for avfallshåndtering og kjenne til hvordan skadelige utslipp kan forebygges og begrenses
  • beskrive og følge relevante lover, forskrifter og konvensjoner
  • anvende relevante manualer, oppslagsverk og digitale applikasjoner på relevant fagspråk
  • beskrive hovedfunksjonene for bemanningen om bord på et fartøy
  • gjøre rede for og bruke ulike kvalitetssikringssystem
  • beskrive hensikten med, og utføre forbedrings- og avviksrapportering
  • gjøre rede for ISM-koden (International Safety Management) og ISPS-koden (International Ship and Port Facilities Security Code)
  • bruke et elektronisk vedlikeholdssystem og registrere utført vedlikehold på engelsk og norsk
  • bruke personlig verneutstyr og begrunne sitt valg i gitte arbeidssituasjoner
  • beskrive og reflektere over beredskapsfunksjoner om bord
  • drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • beskrive beredskapsoppgaver og kommunikasjon i en nødsituasjon
  • gjøre rede for gjeldende krav til og retningslinjer for føring av redningsfarkost og MOB-båt (Mann over bord-båt)
  • bruke maritim radio etter gjeldende regelverk
  • beskrive grunnleggende prinsipper for navigasjon og utføre enkle navigasjonsberegninger
  • forklare hvordan værforhold og klima påvirker seilasen
  • utføre grunnleggende laste- og stabilitetsberegninger
  • beskrive og bruke metoder for behandling og sikring av last
  • beskrive fortøynings- og ankringsutstyr med tilhørende prosedyrer
  • beskrive hvordan arbeid i lukkede rom og arbeid i høyden skal forberedes og utføres
  • forklare bruken av signaler, lanterneføring og sjømerker
  • beskrive vakttjeneste etter fastlagte retningslinjer og daglige rutiner i dekksdepartementet
  • forklare hensikten med og virkemåten til nødstrømsanlegg, brannpumpe og nødlensepumpe
  • gjøre rede for bruken av nødutstyr som finnes i dekksavdelingen, og planlegge og utføre arbeidsoppgaver på støttenivå

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • beskrive hvordan de ulike typene framdriftsanlegg er bygget opp med tilhørende hoved- og hjelpekomponenter
  • gjøre rede for oppbyggingen av og virkemåten til ulike forbrenningsmotorer som brukes i et framdriftsanlegg
  • beskrive motorteknologi som bruker brennstoff med lavt flammepunkt
  • gjøre rede for brenselcelleprinsipper
  • reflektere over bruken av batterier og elektromotorer til framdriftsanlegg
  • beregne effekt på motor- og framdriftsanlegg
  • beskrive ulike drivstofftyper med tilhørende bruksområder
  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver på støttenivå
  • beskrive maskinvakttjeneste og daglige rutiner i maskinrommet
  • forklare hensikten med og virkemåten til nødsystemer
  • beskrive bruken av nødutstyr som finnes i maskinrommet
  • beskrive hvordan arbeid i lukkede rom og arbeid i høyden skal forberedes og utføres

Vurderingsordning

Skipstekniske tjenester: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Dokumentasjon og kvalitet: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Valgfritt programfag: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Gjennomgått opplæring etter Sjøfartsdirektoratets krav om grunnleggende sikkerhetsopplæring skal ikke inngå i grunnlaget for standpunktkarakter, men dokumenteres med eget kursbevis.

Skipstekniske tjenester, dokumentasjon og kvalitet og valgfritt programfag: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen der både de felles programfagene og ett valgfritt programfag inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.

Skipstekniske tjenester: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.

Dokumentasjon og kvalitet: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.

Valgfritt programfag: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.

Skipstekniske tjenester, dokumentasjon og kvalitet og valgfritt programfag: Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen der både de felles programfagene og ett valgfritt programfag inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.