Hopp til hovedinnhold

Fagenes relevans og sentrale verdier

Vg2 tømrer handler om å utvikle kompetanse i å bygge nye bygninger og bygge om eksisterende bygninger. Programfagene skal gjøre elevene i stand til å bygge trekonstruksjoner og konstruksjoner i sammensatte materialer, stål og lettmetall. Programfagene handler også om å forstå bygningsfysikk og fuktmekanikk i bygninger og konstruksjoner. Programfagene bidrar til samfunnet gjennom å utvikle elevenes kompetanse til å bygge og rehabilitere bygg som gir varige og miljø- og energieffektive konstruksjoner, tar vare på kulturarven og sikrer estetisk uttrykk. Programfagene skal bidra til å dekke arbeidslivets behov for effektive fagarbeidere som tar ansvar for egen og andres sikkerhet.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 tømrer skal bidra til skaperglede og engasjement ved at elevene bygger, vedlikeholder og rehabiliterer bygninger med varige miljø- og energieffektive egenskaper. Faget fremmer kritisk tenkning og etisk bevissthet gjennom at elevene utfordres til å velge bærekraftige materialer, verktøy og arbeidsmetoder. Effektiv og miljøvennlig ressursutnyttelse og gjenbruk av materialer vil også bidra til å fremme respekt for naturen og miljøet. Identitet og kulturelt mangfold fremmes gjennom at elevene får diskutere og reflektere over krav og forventninger til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap i bygg- og anleggsbransjen.

Kjerneelementer

Kjerneelementet konstruksjoner handler om å bygge trekonstruksjoner og andre konstruksjoner med utgangspunkt i hvordan laster og krefter virker på konstruksjonene, og hvordan de beholder styrke og stabilitet. Det handler om å bygge brannhemmende og lyddempende konstruksjoner. Videre handler kjerneelementet om å vurdere, sortere og bearbeide trevirke og byggevareprodukter. Å planlegge, gjennomføre, risikovurdere og dokumentere arbeidet, sette i gang risikobegrensende tiltak og montere stillaser er også en del av kjerneelementet.

Kjerneelementet bygningsfysikk handler om å komplettere nye og eksisterende konstruksjoner. Videre handler bygningsfysikk om hvordan varme-, luft- og fukttransport i bygninger påvirker kvaliteten til en konstruksjon. Det handler også om å måle tettheten i konstruksjoner og bygninger for å tilfredsstille kravene i gjeldende regelverk. Kompetanse på trevirkets oppbygning og egenskaper er også en del av kjerneelementet.

Kjerneelementet rehabilitering handler om å utbedre eksisterende bygningsdeler med nye og gjenbrukte materialer og løsninger. Det handler om å tilpasse og føye sammen nye materialer med eldre materialer og konstruksjoner. Kjerneelementet handler videre om å endre konstruksjoner for å tilpasse de til nye funksjonsområder. Å følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet er også en del av kjerneelementet. Det handler videre om å drøfte regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og å reflektere over egen praksis.

Tverrfaglige temaer

I vg2 tømrer handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å bygge, vedlikeholde og rehabilitere bygninger og konstruksjoner med tanke på helsefremmende inneklima. Faget bidrar til å bygge konstruksjoner for brukere i ulike livssituasjoner og fremmer folkehelse i et livslangt perspektiv.

I vg2 tømrer handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om materialer og produksjonsmetoder som gir energieffektive og varige konstruksjoner. Videre handler det om å bruke utstyr med tanke på å ivareta det indre og ytre miljøet. Det handler også om å gjenbruke materialer og håndtere avfall på en måte som minimerer belastningen på miljøet.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter i vg2 tømrer innebærer å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer å bruke fagterminologi i kommunikasjon med andre, reflektere over og drøfte mulige valg og løsninger og å tilpasse kommunikasjonen til mottaker og formål.

Å kunne skrive i vg2 tømrer innebærer å bruke fagterminologi til å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, og å rapportere og dokumentere arbeid.

Å kunne lese i vg2 tømrer innebærer å finne og vurdere informasjon i ulike tekster, arbeidsbeskrivelser, tegninger, bruksanvisninger og regelverk. Det innebærer også å sammenligne, tolke informasjon og trekke faglige slutninger ut fra kjent og ukjent fagstoff.

Å kunne regne i vg2 tømrer innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale. Det innebærer også å beregne lengde, areal, volum og vekt knyttet til arbeidsoperasjonen. Det innebærer også å beregne radier, vinkler og fall og å foreta økonomiske beregninger i forbindelse med drift og pristilbud.

Digitale ferdigheter i vg2 tømrer innebærer å bruke digitale ressurser til å drive prosjekter, rapportere, dokumentere og kommunisere. Videre innebærer digitale ferdigheter å søke etter og innhente informasjon og å vurdere troverdigheten av informasjonen. Digitale ferdigheter innebærer også å vurdere og reflektere over egen rolle på nett og utøve god digital dømmekraft.

Kompetansemål og vurdering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • risikovurdere arbeidet og lage og følge en plan for helse, miljø og sikkerhet
  • montere og bruke stillas på opptil ni meter og iverksette sikkerhetstiltak for arbeid i høyden
  • kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere konsekvenser av feilhåndtering og iverksette tiltak
  • bruke håndholdt verktøy, bygningssag, stropp og anhuk og vurdere konsekvenser av feilbruk
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeider på prosjekter, beregne kostnader og drøfte faktorer som påvirker lønnsomhet
  • utarbeide målsatte skisser for konstruksjoner og bygninger og overføre mål fra tegning til konstruksjon
  • bygge og montere bærende veggkonstruksjoner og gjøre rede for hvordan fukt og temperaturendringer påvirker konstruksjonen
  • bygge og montere takkonstruksjoner og himlinger og gjøre rede for hvordan egenlast, vindlast og snølast påvirker bygningen
  • bygge og montere bjelkelag og etasjeskillere og gjøre rede for hvordan egenlast og nyttelast påvirker konstruksjonen
  • bygge utvendige trekonstruksjoner og vurdere hvordan klimatiske forhold påvirker konstruksjonen
  • drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
  • bygge konstruksjoner for brukere i ulike livssituasjoner og reflektere over hvordan tilgjengelighet og universell utforming fremmer folkehelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • planlegge, kontrollere og dokumentere eget arbeid og vurdere konsekvensen av avvik i bygningsdelen
  • montere, fore og beliste vinduer og dører, og gjøre rede for hvordan luft-, fukt- og varmetransport påvirker bygningsdelen
  • legge tregulv og gulv av sammensatte materialer og gjøre rede for materialenes fuktinnhold og lydgjennomgang
  • montere ulike typer kledning, innredning og listverk og gjøre rede for kvaliteten på materialene

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • gjøre rede for trevirkets oppbygning og kontrollere fuktighet i trekonstruksjoner
  • gjøre rede for og utforske varmetransporten i materialer og konstruksjoner
  • gjøre rede for årsaker til dårlig inneklima og bygningsskader og vurdere tiltak
  • velge løsninger for, isolere og tette klimaskallet
  • vurdere og utforske materialenes egenskaper og bruksområder
  • identifisere ulike typer byggeskikker og stilarter og gjøre rede for hvordan tradisjonelle arbeidsmetoder tar vare på fagets egenart og kulturarv
  • gjøre rede for og bygge lyddempende og brannhemmende konstruksjoner
  • gjøre rede for materialbruk og byggemetoder i eldre bygningsmasse og drøfte forskjellene mellom fredet og vernet kulturminne
  • drøfte hvilke egenskaper ved ulike materialer som kan bidra til et helsefremmende inneklima

Vurderingsordning

Konstruksjoner og klimaskall: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Vinduer, dører og innvendig arbeid: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Materialegenskaper, varmeisolering og tetting: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Konstruksjoner og klimaskall, vinduer, dører og innvendig arbeid og materialegenskaper, varmeisolering og tetting: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.

Konstruksjoner og klimaskall: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.

Vinduer, dører og innvendig arbeid: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.

Materialegenskaper, varmeisolering og tetting: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.

Konstruksjoner og klimaskall, vinduer, dører og innvendig arbeid og materialegenskaper, varmeisolering og tetting: Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.